Rudolph Tegner - Bodils fætter

Rudolph Tegner, Skejten ved Fuglsang, 1948. Olie på lærred  

 

Billedhugger Rudolp Tegner besøgte ofte sin kusine, Bodil de Neergaard, på Fuglsang, og var en af de mere dramatiske kunstnere, der opholdt sig på Skejten.

I et af sine sidste ophold på Fulgsang valgte han således at fremhæve en næsten naturstridig ensom vækst i hans så vidt vides eneste bekendte motiv fra Skejten.
Men hvor han i sine fotografier fra samme sted zoomede ind på egestammernes furede barkmønster, valgte han i sit maleri at placere én hel, særpræget 'figur' i midten, fikseret af et par store istidssten i unaturlige proportioner. Han skrællede landskabets øvrige detaljer væk, så den centrale form blev forenklet.

Med forgrundens gul, mellemgrundens markante brunsort og løvhangets blågrøn kan man vitterlig tale om et farverigt 'uudslukkeligt' motiv, hvor grenværket næsten slikker som flammer mod omverdenen.  

 

I slutningen af 1940'erne gik Tegner samtidig i van Goghs fodspor, idet han bl.a. opholdt sig og malede i Saint-Rémy-de-Provence i Sydfrankrig, hvor den plagede hollænder tilbragte en del af sin sidste tid. Inspirationen herfra syner også i dette værk bl.a. i den udstrakte blå himmel belagt med enorme organiske skyformationer.

 

(tekst fra bogen Fuglsang 1885-1959. Billedkunst, musik og friluftsliv)

 


Værk og værkoptagelse er venligt udlånt af Rudolph Tegners Museum & Statuepark til den aktuelle særudstilling Fuglsang 1885-1959. Billedkunst, musik og friluftsliv.