Pressemeddelelse 15. maj 2018

I år kan arrangementet Fra Damp til Diesel fejre 10 års jubilæum, og igen i år er det lykkedes at samle et stort udvalg af store og små damp- og dieselmaskiner på Frilandsmuseet i Maribo. Arrangementet, der finder sted i weekenden d 26. og 27. maj 2018, byder på spændende nyheder og gamle kendinge.

Ti års dampende jubilæum

I weekenden d. 26. og 27. maj 2018 er der damptræf på Frilandsmuseet i Maribo

I år kan arrangementet Fra Damp til Diesel fejre 10 års jubilæum, og igen i år er det lykkedes at samle et stort udvalg af store og små damp- og dieselmaskiner på Frilandsmuseet i Maribo. Arrangementet, der finder sted i weekenden d 26. og 27. maj 2018, byder på spændende nyheder og gamle kendinge.

"Tænk en gang, at vi i år kan fejre ti år med arrangementet Fra Damp til Diesel. Der er sket meget på de ti år, men det har altid været, og er stadig, en fornøjelse at være en del af denne specielle dag, hvor udstillere fra nær og fjern kommer og er med til at skabe den helt særlige stemning, man kan opleve på damptræffet", fortæller Anne-Lotte Sjørup Mathiesen, formidlingsinspektør ved Museum Lolland-Falster.

Som noget helt nyt og anderledes deltager det dampdrevne træskib Ladye Dora (tidligere kendt som Frigga), der gennem de senere år er blevet totalrenoveret af en gruppe lokale, lollandske frivillige, og som blev søsat i 2017. Det nyrenoverede skib var i 1940 med til at redde britiske og franske soldater fra Dunkerque i Frankrig under 2. verdenskrig. Skibet Ladye Dora har aldrig tidligere deltaget i arrangementet eller sejlet på Maribo Søndersø.

"Det er dejligt, at vi i år kan præsentere Ladye Dora til damptræffet; vi glæder os meget til at se det smukt istandsatte skib på søen i Maribo, hvor det sammen med de andre to dampbåde vil være et fornøjeligt syn", fortsætter formidlingsinspektøren.

Rundt blandt de gamle bindingsværkshuse bliver der mulighed for at komme helt tæt på minidampmaskinerne samt de mange forskellige små modelbåde, der på skift tager en paradesejltur i det opsatte bassin.

På det store engområde bag Frilandsmuseet bliver der for alvor fyret op under kedlerne. Det er nemlig her, de store maskiner, veteranbiler, traktorer og motorcykler, gamle brandbiler, forskellige motorer og meget andet kan opleves.

"Opbygningen af dette arrangement er gjort på en sådan måde, at udstillerne, deres viden og ekspertise er i centrum. Her er det ikke museet, der er omdrejningspunktet, vi danner bare rammen om arrangementet. Det er bestemt ikke noget, museet på nogen måde kunne præstere selv, da det jo er alle de fantastiske udstillere og deres helt unikke maskiner, der skaber arrangementet. Derudover yder de mange frivillige en utrolig stor hjælp henover weekenden, og lokale virksomheder og privatpersoner vælger at bakke op om arrangementet med forskellige sponsorater. Til alle dem, der er en del af arrangementet, skal der lyde en stor tak fra hele holdet bag damptræffet, og vi håber selvfølgelig, at vi ses derude", afslutter Anne-Lotte Sjørup Mathiesen.

Det er mulighed for at købe mad og drikke samt kaffe og kage, men man er også velkommen til at pakke madkurven og nyde sin medbragte mad.

Da det er maskinerne, der er i centrum denne weekend, beder vi alle gæster være opmærksomme, når de bevæger sig rundt på området, da maskinerne ikke bare er til pynt – de kører rundt. Derfor er der også fare for sodnedfald, så stå ikke lige ved siden af dampmaskinerne, når de starter op.

--*--*--*--*--*--*--*--*--*--*--

Pressebilleder:

Dampmaskine Kate

Kate, damplastbil fra 1917
Damplastbilen Kate deltog i 1. verdenskrig. Her blev den sendt til Frankrig og var en del af den britiske hærs transportafdeling med mange lignende lastbiler. Lastbilerne blev brugt til at transportere byggematerialer til veje. Efter krigen kom Kate tilbage til England og blev brugt i et stenbrud. I 1960’erne blev Kate restaureret og sendt på museum i USA frem til 1991, hvor den kom tilbage til England. Nyere restaureringer har bragt lastbilens historie frem. Navnet Kate dukkede nemlig op under de mange lag maling og viser tydeligt, at det var lastbilens navn i perioden 1917-1920. Desværre ved man ikke, hvem Kate var. Dampmaskinen har til dagligt hjemme i England.

 

Dampmaskine Gunner

Wallis & Steevens, Gunner damptraktor fra 1920
Damptraktoren stammer fra firmaet Wallis & Steevens Tractor, som har produceret en bred vifte af landbrugsmaskiner.

 

Dampvejlokomotiv Endeavour

Endeavour, vejlokomotiv fra 1920
Denne fantastiske maskine, fremstillet af det engelske firma John Fowler, har til dagligt hjemsted i Sydengland. Maskinen er fremstillet til at trække tunge ting, der er læsset på blokvogne, over længere afstande.

 

 

Museum Lolland-Falster
Frisegade 40, 4800 Nykøbing Falster

Tlf.: 54 84 44 00
Mail: post@museumlollandfalster.dk

Telefontid:
Tirsdag - torsdag: 10-14
Fredag: 10-13

Afmeld