Store forandringer?

Bropillerne under Storstrømsbroen. Foto: Lokalhistorisk Arkiv for Nordfalster.

49 kraftige piller bærer Storstrømsbroen. Foto: Lokalhistorisk Arkiv for Nordfalster.

Museum Lolland-Falster følger byggeriet af den nye Storstrømsbro, foretager arkæologiske udgravninger og indleder i fællesskab med Museum Sydøstdanmark et undersøgelsesprojekt om broen som kulturmiljø.

 

Et par dage før åbningen af broen foretog avisen Lolland-Falsters Venstreblad en grundig rundspørge blandt stiftsamtmand, borgmestre og godtfolk. Hvilke ændringer ville broen føre med sig? Hvad ville der ske med det lolland-falsterske særpræg - og hvad havde i det hele taget genereret dette særpræg? Meningerne var mange.

 

Generelt var der stor stolthed at spore overfor selve byggeriet - lille Danmark havde i krisetid formået at stå sammen om det kæmpestore byggeri: Europas længste bro. Derimod var man meget uenige om, hvilke konkrete forandringer broen ville sætte i gang. Ville den lettere adgang til København føre til fraflytning og nedgang i handel og erhvervsliv? Ville Vordingborg suge al kraft ud af Nr. Alslev? Eller - ville broen synliggøre alle herligheder for turister med opblomstring af handel til følge?

 

"En voldsom Turiststrøm vil sætte ind og man vil opdage, at ogsaa vi bor smukt - at Sydhavsøerne med Østersøkysten med Dige og Skove og Søer med alle de frodige venlige Ynder som netop vores Øer besidder, rummer betydelige Skønhedsværdier"

"Storstrømsbroen vil i det store hele ikke gavne Lolland-Falster, men derimod København, til skade for vore Købstæder og Stationsbyer. Mange vil nu pr. Bil køre til København for at gøre deres kontante Indkøb og for at more sig"


Lolland-Falsters Venstreblad den 24.9. 1937


 

Foto af opførelsen af Storstrømsbroen

Broen tager form og skaber ny vej. Foto: Lokalhistorisk Arkiv for Nordfalster.

 

En af nationens største filmkunstnere Carl Th. Dreyer indspillede i 1950 en kortfilm om Storstrømsbroen. Filmen hylder utilsløret broens skønhed, styrke og menneskets utrolige dygtighed. Filmen bygger i al sin sindighed et dramatisk højdepunkt op: Et stort skib nærmer sig broen - kan det passere? Der krydsklippes og zoomes på tekniske detaljer, friske cyklister, bilister og dampende tog. Alt dette er muligt, og jo minsandten om ikke også det store skib sagtens kan passere.

 

Femern

 

Litteratur:

Historien bag Storstrømsbroen. Ole Chr. M. Plum, 1987

Lolland-Falsters Venstreblad den 24.9. 1937.

Vejdirektoratet