Kunst på papir
Eksempler fra samlingen. Se nærmere oplysninger
nederst på siden.
Fuglsang Kunstmuseum ejer en omfattende samling af kunst på
papir. Fra samlingens spæde begyndelse i slutningen af 1800-tallet
anskaffede man papirkunst i mindre målestok, mens størrelsen
voksede betragteligt fra 1960'ernes begyndelse og et par årtier
frem. I dag indeholder den ca. 2000 enkeltblade af både grafik,
tegning og akvarel samt en lang række grafikmapper og bøger med
originalgrafik.
I både kronologi og motiv modsvarer papirværkerne museets
øvrige malerier og skulpturer, som den både supplerer og nuancerer.
Værkerne fordeler sig således fra senere del af 1700-tallet frem
til 1980erne og præsenterer eksempelvis landskaber og
genrebilleder, portrætter og bybilleder, opstillinger og abstrakte
motiver. Tyngden findes i det 20. århundrede, som bl.a. rummer
sjældne akvareller, nytænkte træsnit, poetiske
billedhuggertegninger, farverige skitsebøger og ikke mindst en lang
række ætsninger og koldnålsraderinger fra midten af århundredet og
frem. Kunstnerne til de sidstnævnte, heraf mange kvinder, har for
manges vedkommende deres kunstneriske ballast fra den vigtige
Grafisk Skole på Kunstakademiet i København eller fra den senere
alternative og eksperimenterende københavnske kunstskole,
Eks-skolen.
Såvel alment kendte som mere ukendte kunstnere er at finde i
samlingen, og det drejer sig både om udøvere, der udelukkende
beskæftiger sig med kunst papir og om de, der bruger mediet på lige
fod med eksempelvis maleri og skulptur. Enkelte er endvidere
særligt rigt repræsenteret; det gælder eksempelvis maleren og
grafikeren Carl Bloch (1834-1890) med knapt 80 blade,
Corner-kunstneren Ole Kielberg (1911-1985) med næsten 70 akvareller
malet på sine mange rejser, tegneren og grafikeren Palle Nielsen
(1920-2000) med over 50 værker og ikke mindst den lollandsk-fødte
maler og grafiker Ingemann Andersen (f. 1929) med næsten 100 blade
af primært træsnit fra både Danmark og Italien.
I Fuglsang Kunstmuseum er en af udstillingssalene (Sal 4)
tilegnet den lysfølsomme kunst på papir. I salen ses derfor et
udvalg af museets papirkunst i skiftende ophængninger, der knytter
an til aktuelle temaer eller kunstnere udstillet andetsteds i
museet.
Illustrationer:
J.F. Clemens - Sokrates - 1786 - foto Ole
Akhøj
Lorenz Frølich - Høder hos valkyrierne - 1845.
Foto Hans Petersen
Ole Kielberg - Bloomsbury Square - 1975. Foto
Hans Petersen
Ingemann Andersen - Bøgetræ, vinterdag - 1982.
Foto Ole Akhøj