18. september 2018
Museum Lolland-Falster

Kirsten Wraa i Nykøbing Falster Turistinformation holder i højre hånd antallet af trykte materialer, som danskere foretrækker, og i venstre hånd det, tyskere foretrækker. Foto: Henrik Schilling, Museum Lolland-Falster.

Turistinformationerne i Nykøbing og Marielyst melder om stor fremgang

Turistinformationerne i Marielyst og Nykøbing Falster har oplevet en formidabel sommer. I alt henvendte 14.268 turister sig i de to turistinformationer i perioden fra maj til og med august. Det er 3810 flere ekspeditioner end året før, hvor 10.458 turister kiggede ind. Det svarer til en fremgang på 36 procent.

 

Af dem har de 9328 lagt vejen forbi turistinformationen i Marielyst, hvor fremgangen har ligget på 40 procent, mens 4940 har været inde på turistinformationen i Nykøbing, hvor stigningen er på 30 procent.

 

De flotte besøgstal glæder Janne Tribler Edvardsen fra Sydfalster Turist- & Erhvervsforening, som driver turistinformationen i Marielyst og direktør for Museum Lolland-Falster Ulla Schaltz, som lægger adresse og personale til turistinformationen i Nykøbing Falster.

 

- Det har været en supersommer, og vi har flere gange ramt loftet for turistinformationens kapacitet, fordi der i år har været sammenfald mellem ferien i Tyskland og Danmark, fortæller Janne Tribler Edvardsen.

 

Det bekræfter Majbritt Hammer, som bemander turistinformationen i Marielyst.

 

- Vi har nået toppen og kan knap nok ekspedere flere. Folk har stået i kø, allerede når vi åbnede, og jeg har flere gange oplevet, at folk stod i kø i to rækker, og at køen strakte sig langt ud af døren. Vi havde i år slet ingen af de stille onsdage, som vi har haft mange af tidligere, siger Majbritt Hammer.

 

Helt så lange køer har der ikke været på Museet Falsters Minder i Færgestræde, hvor Kirsten Wraa står i turistinformationen, som er indrettet i museets butik. Men hun kan nikke ja til, at flere turister har opsøgt hende denne sommer.

 

- De er kommet i en jævn strøm. Det er især cykelturister og turister fra Marielyst, som er på shopping i Nykøbing og benytter lejligheden til at besøge turistinformationen her, fordi der har været kø i Marielyst, siger Kirsten Wraa.

 

Dækker et behov

Det er en nærliggende tanke, at det er den gode sommer, som slår igennem over for den regnfulde sommer i 2017, men så enkelt er det ikke. En sammenligning med 2016, som var en gennemsnitlig sommer, viser, at turistinformationen i Marielyst det år havde færre ekspeditioner end i 2017.

 

Det får Janne Tribler Edvardsen til at mene, at der er tale om en stigende efterspørgsel på den service, som en turistinformation tilbyder.

 

- Det bekræfter mig i, at vi har en funktion, som turisterne efterspørger, men vi skal heller ikke glemme den styrke, der findes i den personlige dialog, og de muligheder det giver turisterne for at få mere detaljerede oplysninger om, hvor de gode fiskesteder og de gode restauranter ligger, siger Janne Tribler Edvardsen.

 

Hun tilføjer, at de i turistinformationen i en snæver vending også forbinder uheldige turister og har investeret i en flåttang, så de kan fjerne skovflåter.

 

Tyskere er ikke digitale

Det er især tyskere og danskere, som har besøgt turistinformationerne hen over sommeren. Og der er forskel på, hvad de to nationaliteter efterspørger.

 

Både i Nykøbing og Marielyst fortæller de samstemmende, at tyskerne vil have fysiske kort og brochurer og mundtlig vejledning, mens danskerne er mere parate til at bruge internettet og apps.

 

- Tyskerne er langt fra så digitale som danskerne. De fleste tyskere står af, når det gælder apps og bestillinger på nettet. De vil have det hele i hånden, forklarer Kirsten Wraa og beretter om et tysk par i fyrrerne, som hun oplevede forleden.

 

- De ville hellere betale 75 kroner mere for en billet til færgen i Rødby end købe den på nettet hos mig i turistinformationen, og det selv om jeg tilbød at hjælpe dem, siger hun.

 

Turistinformationerne ser nu frem til, om tendensen fortsætter i efterårsferien.